BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

2. Dviračių trasų planavimo parametrai * be pav.

2. Dviračių trasų planavimo parametrai

2.1 Tipiniai dviračių trasų sprendimai: prielaidos

Miesto vizija

Darnus miestas, tai lėtai bet pastoviai
vystantis miestas kuris suteikia geras sąlygas sveikam gyvenimui. Toks
pats augančiame mieste turi būti ir eismas: pastovus, nenustrukstantis,
bet lėtas.

1.2       Saugus dviračių eismas (užsienio patirties
apibendrinimas)

Tyrimais
įrodytas, kad

 

A)    saugiausias kelias dviračiais –
sukeliant mažiausio avaringumo - yra gatvės važiuojamoje dalyje (žrk. 1.2 priedas
„Avaringumo balansas“
);

B)     viena geriausių priemonių eismo
saugumo padėties pagerinimui bei oro taršos sumažinimui yra efektyvus
eismo greičio sumažinimas iki 30 bei 20 km/val;

C)    30 km greičiu automobilių
pralaidumas didžiausias;

D)    Dviračių eismo saugumas
padidėja su augančiu dviračio eismo srautu;

E)     Pati dviratininkai yra labai skirtingi ir
renkasi skirtingais keliais. Teisingiausis kelias susisiekimas su automobilio
srautu ir visiškai nuo motorizuoto
(„smirdančio“) eismo atskirto kelias yra du ekstremaliai;

F)     Bendrai pasaulyje (išvystytose be variklio
transporto šalyje) danga asfaltu pripažintas suteikiant geriausias važiavimo
sąlygas dviračių eismui;

G)    Skirtingų eismo srautų
(Individualaus motorizuoto eismo, visuomeninio transporto, be variklio
transporto) atskirimas lydi prie konfliktų padidėjimų eismo
srautų sankirtose;

H)    Problemos eismo srautų sankirtose
faktiškai neišsprendžiami - tik
brangiomis priemonėmis laikinai sušvelninami

I)      Susisiekimo
koncepcija turi numatyti transporto priemonių pastatymą, tikslingiau:
keliaujančio perėjimo vietos nuo vieno keliavimo būdo į
kitą       

Be variklio Transportas ( Ėjimas
Pėsčiomis ( Važiavimas automobiliu ( Naudojimas Visuomeniniu
transportu

 

 




2.2. Dviračių transporto trasų kategorijos ir tipai pagal
normatyvinius dokumentus

 

Lietuvos Respublikos
bevariklio transporto įstatymas klasifikuoja bevariklio transporto trasas
pagal du pagrindinius kriterijus:

a.      pagal
trasų kategorijas (svarbą);

b.     pagal
trasų tipus (jų santykį su automobilių ir
pėsčiųjų eismu ir visuomeniniu
transportu
);

 

Faktinis dviračių susisiekimo tinklas išsidalina į

 

A)    pagrindinės trasas su susisiekimo funkcija didesniu atstumu (E kategorija)

šios pagrindinės trasos planuojama /
projektuojame E ir F kategorijos gatvėmis bei joms suteikiant eismo
pirmenybę D kategorijos gatvėmis ir esant reikalo ir C kategorijos
gatvėse.

B kategorijos gatvės yra dėl
didelio motorizuoto eismo srauto nepatrauklios be variklio transporto eismui.
Jomis naudojami nesant tinkamo alternatyvos

 

B)    vietinės trasas privažiavimui prie kelionės tikslo.

Be variklio transporto planavimas turi
numatyti saugų jungtį su pagrindinėmis trasomis bei papildoma
infrastruktūra (ypač saugus ir patogus pastatymas)

 

 

2.2.1 Kokybės reikalavimų sąvokos pagrindiniams dviračių susisiekimo
maršrutams
[7]

·       Junkčių kokybė reiškia: tiesiausias (lygus) ir suprantamas
kelias natūroje (ne tik ant popieriaus/plano)

·       Susisiekimo kokybėreiškia:
svarbus tikslai maršruto kelyje ypač mokymo ir darbo įstaigos yra
jungiami privažiavimui prie trasos

·       Aplinkos kokybėreiškiaurbanistinės aplinkos malonumas (galima ir labiau pvz. želdiniais
apsaugoti dviratininką nuo vėjo, saulės ir lietaus)

·       Socialinis saugumasreiškia:
maršruto kelias vengia konfliktinės vietas bei turi apšvietimą

·       Eismo saugumasreiškia:saugus dviračių eismo kelias, ramaus eismo gatvės

·       Važiavimo galimybėreiškia:

- važiavimo kokybė dangos tinkamumo atžvilgiu

- trumpieji laukimo laikai prie šviesoforų ir eismo sankirtų

- jei įmanoma eismo pirmenybė žemesnio eismo kategorijose

·       Darnumas reiškia: Susiderinamumas su kitais eismo
dalyviais ypač su pėstiesiais[8]- nė vienos iš eismo srautų turi be reikalo nustoti.

 

Iš esmės visi planavimai dviračių takams
vadovaujasi trimis principais

1.      Tiesinumas

2.      Saugumas

3.      Atraktivumas

 

Dažniausios klaidos

 Į
ką reikia labiausiai atkreipti dėmesį planuodamas
dviračių trasa?

 

Ø     Vengti
dviračių tako dviejų kryptimi, jeigu yra reikšmingi susikirtimai
su kitais eismo srautais (ypač motorizuotais)

kitiems eismo dalyviams „priešiškas
eismas - netikėtinas

Ø     “nepamiršti“
atitinkamų apsauginių zonų tarp eismo dalyvių ir
srautų

Ø     Nusikreipti
dėmesio į stulpų ir želdynų vietas

Ø     Imti
papildomų (statybinių) priemonių kai kiti eismo srautai dideli

Ø     Saugoti
be variklio transporto kelius nuo neteisėto naudojimo ir užstatymo

Ø     Rinkti
patogiausiu keliu naudotojui tiesumu ir lygumu atžvilgiu.

Text Box: Iš Bevariklio Transporto Įstatymo:<br />
„1. Bevariklio transporto priemonė – transporto priemonė, veikiama ja važiuojančių asmenų fizine jėga; atskirais atvejais, kai tai būtina riboto judėjimo žmonėms, su pagalbiniu varikliu. Tradicinės bevariklio transporto priemonės yra dviračiai, velomobiliai.<br />
3 straipsnis. Bevariklis transportas transporto sistemoje<br />
1. Bevariklis transportas yra universali susisiekimo, transportavimo ir aktyvaus poilsio veiklos rūšis, pasižyminti ekonomiškumu (nenaudoja degalų), humaniškumu (nedideli greičiai, mažai pavojingas kitiems eismo dalyviams), sveikatingumu (reikalauja fizinio aktyvumo) ir palanki aplinkai (jos neteršia).<br />
2. Bevariklis transportas gali būti naudojamas susisiekimui, nedideliems kroviniams vežti, rekreacijos ir turizmo tikslais.<br />
3. Bevariklis transportas užima tarpinę padėtį tarp pėsčiųjų ir motorinio transporto priemonių eismo ir papildo bei išplečia pėsčiųjų ir viešojo keleivių transporto sistemą.“

Text Box: Iš Bevariklio Transporto Įstatymo:<br />
„1. Bevariklio transporto priemonė – transporto priemonė, veikiama ja važiuojančių asmenų fizine jėga; atskirais atvejais, kai tai būtina riboto judėjimo žmonėms, su pagalbiniu varikliu. Tradicinės bevariklio transporto priemonės yra dviračiai, velomobiliai.<br />
3 straipsnis. Bevariklis transportas transporto sistemoje<br />
1. Bevariklis transportas yra universali susisiekimo, transportavimo ir aktyvaus poilsio veiklos rūšis, pasižyminti ekonomiškumu (nenaudoja degalų), humaniškumu (nedideli greičiai, mažai pavojingas kitiems eismo dalyviams), sveikatingumu (reikalauja fizinio aktyvumo) ir palanki aplinkai (jos neteršia).<br />
2. Bevariklis transportas gali būti naudojamas susisiekimui, nedideliems kroviniams vežti, rekreacijos ir turizmo tikslais.<br />
3. Bevariklis transportas užima tarpinę padėtį tarp pėsčiųjų ir motorinio transporto priemonių eismo ir papildo bei išplečia pėsčiųjų ir viešojo keleivių transporto sistemą.“2.2.2. Santykis
tarp eismo dalyvių : Dviratininkai ir jų vieta

 

Visiems susisiekime dalyvaujantiems galioja viena bendra
taisyklė: Jie rinkasi greičiausiu
keliu
nuo taško A į tašką B.

 

Susisiekimo įgyvendinimo būdas tarp be variklio transportas ir
motorizuoto transporto skiriasi.:

 

Dviratininkai – ir dar labiau pėstieji – yra linkę visada rinktistiesiausią kelią.

 

Motorizuoto eismo dalyviui greičiausias ir patogiausias kelias
ne būtent sutampa su tiesioginiu keliu, jam nuveikia daugybė
kitų faktorių kaip eismo srautas, leidžiamas ir faktiškai
įmanomas greitis.

Daugybė Lietuvos vairuotojų iki šiol
renkasi ir greičiausiu ir dažnai agresyvu važiavimo būdu kuris
nepasiteisino su leidžiamu greičiu, šviesoforo jungimu – ir kuro naudojimu
(ekologija ir ekonomika).

 

 

Figure Lentele 2.2.2.1: Reikalavimų palyginimas:
pėsčiųjų – dviračių – motorizuotas

 

Reikalavimai ir eismo reguliavimo galimybės

Pėsčiųjų eismas

Be variklio transportas

Motorizuotas eismas

greitis

mažas: 5-12 km/h

vidutiniškas: 12-30 km/h

aukštas: 20-70 km/h (mieste)

dangos kokybė

žemas iki vidutiškas

aukštas (lygus)

 

kelio pasirinkimas

tiesiausias, be sustojimų

 

greičiausias

kelio nuolydis

vidutiniškas iki stataus

kuo mažesis

 

vietos (pločio) poreikis eismui ir
parkavimui

labai mažas

mažas iki vidutiniškis

didelis

apribojimo galim***ės

sunkios: tvoros ir tvoreles

 

lengvos: bortos, kuolai

suletinimo galimybes

sunkios: tvoros ir tvoreles

lengvos

 

 



Dviratininkų tipologija

Figure 6 Lentele 2.2.2.2: Dviračio
naudotojų grupės bei jų reikalavimai
[9]

Reikalavimai

Kasdieniniai

dviratininkai

Dviratininkai-

turistai

Sporto (Plento)

dviratininkai

Kalnų

dviratininkai

Socialinis saugumas

X

O

 

 

Atsiskiriamas nuo motorizuoto eismo

X / O

X

-

O

Tiesioginis kelias

X / O

 

-

-

Lygi, kieta danga

X

X / O

O / X

-

Platus kelias (pvz. Priekabai, aplenkimui)

O

X

O

-

Gražus kraštovaizdis

-

X

 

O

Aukštas keliavimo greitis

O

O

O

 

Nepritvirtintos trasos (danga)

-

-

Rodyk draugams

Rašyti komentarą